Posted by: petahmuda | October 16, 2009

kejayaan ialah Perjalanan ( siri 2)

Kesibukan dan tanggungjawab perjuangan sering didahulukan dari menulis. Namun kesibukan dan tanggungjawab perjuangan bukan masalah. Kedua-duanya adalah proses pengalaman yang sering mematangkan diri. Bagaimana menghadapinya..bagaimana mengendalikannya.

Ada orang yang sentiasa menggunakan kesibukan sebagai alasan.

Alasan tidak dapat datang majlis-majlis pengajian..tidak dapat datang usrah..tidak dapat datang mesyuarat..dan macam-macam lagi. Ada juga kerana kesibukan jadi alasan tidak dapat beramal..solat tidak berjamaah..tinggal zikir ma’thurat..tidak ada masa untuk Al Quran…juga tidak dapat dapat bangun malam bertahajjud. Tambah lagi ada juga buat alasan kerana tanggungjawab perjuangan ..terabai langsung amal-amal fardi. Alasan yang datang dari nafsu dan kerendahan himmah seorang yang mengaku pejuang..!
Justeru..tarbiyyah bukan semata-mata fikrah. Tarbiyyah bukan semata-mata kekuatan hujjah. Tarbiyyah bukan semata-mata ilmiyyah…namun tarbiyyah adalah proses perubahan melalui pengalaman beramal dengan ilmu..berpegang dengan fikrah..juga pengalaman mengendalikan diri dalam berhadapan arus kehidupan yang penuh dengan kesibukan dan tanggungjawab perjuangan…
Tarbiyyah adalah satu proses merasai pengalaman..

  • bagaimana rasanya berpegang teguh dengan Islam sebagai cara hidup..

  • bagaimana rasanya bila beramal dan merasai lazat beramal..

  • bagaimana rasanya bila berjuang dan merasai pahit getir perjuangan...

  • bagaimana rasanya susah payah perjuangan dan bersabar dalam bersusah payah.
Oleh itu ..jika pernah rasa senang maka kena rasa juga susah..jika pernah rasa menang maka kena rasa juga kalah..jika pernah rasa kuat maka kena rasa juga lemah. semua itu memberi pengalaman merasai sunnah dan realiti perjuangan.
Barulah seorang pejuang itu menjadi matang dalam tarbiyyahnya…
Firman Allah Azza wa Jalla :
أم حسبتم أن تدخلوا الجنة ولما يأتكم مثل الذين خلوا من قبلكم مستهم البأسأ والضرأ وزلزلوا
حتى يقول الرسول والذين أمنوا معه متى نصرالله ألآ ان نصرالله قريب

“Apakah kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga sedangkan belum lagi datang kepadamu apa yang telah mengenai orang-orang yang terdahulu dari kamu; mereka dirasakan dengan kesakitan dan kepapaan dan digoncangkan (pegangan) mereka sehingga berkata oleh rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya `Bilakah lagi datang pertolongan Allah’ Ingatlah sesungguhnya pertolongan Allah itu hampir”.

Al Baqarah : 214

Oleh itu ya abnai…kukuhkan amalan mu..terjunlah ke medan perjuangan..tinggalkanlah alam mimpi fikrah dan idealisma mu…nescaya antum bakal menjadi pejuang aqidah dan fikrah yang sebenar ..menjadi pencinta mati syahid demi syurga Allah yang tinggi..
ABi

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Categories

%d bloggers like this: